
Badanie PIRLS mierzy umiejętności czwartoklasistów z zakresu rozumienia czytanego tekstu. Prowadzone jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów, co pozwala na wnioskowanie
o umiejętnościach czytelniczych uczniów klas czwartych na poziomie całego kraju, a także na porównania wyników między krajami biorącymi udział w badaniu.
Uczniowie na specjalnie przygotowanych komputerach będą czytać teksty i rozwiązywać zadania,
a następnie wypełnią ankietę dotyczącą m.in. ich opinii i postaw, a także doświadczeń edukacyjnych.
W badaniu poza uczniami wezmą udział także dyrektorzy placówek wylosowanych do badania, nauczyciele języka polskiego oraz rodzice uczniów biorących udział w badaniu.
Badanie PIRLS 2026 realizowane jest w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).


