znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu oraz Międzynarodowe Badanie Wyników
Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane ze środków budżetu państwa.

znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania  Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości

Aktualności

Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych

"Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?" - to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku i listopadzie w Warszawie oraz Białymstoku.

Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli.

Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych? 

Podczas seminariów:

  • wprowadzimy Państwa w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, skupiając się na badaniach  poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki tych badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej; 
  • na przykładzie odpowiedzi na odtajnione zadania z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, a także pokażemy, jak można je wykorzystać w procesie dydaktycznym;
  • korzystając z przykładowych zadań z badań międzynarodowych, pokażemy jak tworzyć własne materiały sprawdzające konkretne umiejętności uczniów;
  • przedstawimy, jak przejść od teorii do praktyki, uświadamiając uczniom, jak wiedza zdobyta w szkole przekłada się na radzenie sobie w codziennym życiu;
  • omówimy metody, które można wykorzystać podczas szkoleń np. w pracy z innymi nauczycielami.


Informacje organizacyjne: 

  • Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie można zapisać się na pojedyncze zajęcia. 
  • Po pierwszym oraz drugim spotkaniu z cyklu uczestnicy będą mieli do wykonania drobne zadanie, np. opracowanie własnego zadania na podstawie wiedzy nabytej podczas seminarium lub przetestowanie wypracowanych zadań. 
  • Po ukończeniu całego cyklu uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie. 
  • Planujemy upowszechnienie efektów prac warsztatowych (w formie publikacji poseminaryjnej).

 

Gdzie i kiedy?

Warszawa (październik): 

Daty spotkań: soboty 4, 11 oraz 18 października 2025 r. w godzinach 10:00-16:00

Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa 

Białystok (listopad):

Daty spotkań: soboty 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r. w godzinach 10:00-16:00 

Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok  

 

Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki, Anna Chomczyńska-Czepiel

Formularz zgłoszeniowy na warsztaty jest dostępny tutaj

Więcej informacji na temat seminariów znajduje się tutaj

Kontakt w sprawie szkoleń: Anna Chomczyńska-Czepiel, a.chomczynska-czepiel@ibe.edu.pl, tel: 573 444 599

Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).