znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu oraz Międzynarodowe Badanie Wyników
Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane ze środków budżetu państwa.

znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania  Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości

Aktualności

Sukces polskich dziesięciolatków

Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015. Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na 9. miejscu na 47 krajów.

– To zawsze jest wielkie święto, kiedy ogłaszamy wyniki badań międzynarodowych, a tym bardziej, kiedy te wyniki są pomyślne – powiedział prof. Krzysztof Konarzewski, koordynator TIMSS 2015, przedstawiając wyniki badania 29 listopada 2016 r.

TIMSS to porównawcze badanie osiągnięć uczniów w matema­tyce i przyrodzie. Badanie odbywa się co cztery lata od 1995 r. Polska po raz pierwszy wzięła udział w badaniu TIMSS w 2011 r. Wówczas uczestniczyli w nim uczniowie trzeciej klasy szkół podstawowych. W 2015 r. badanie objęło klasę czwartą. Zrealizował je Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN. Badanie objęło ono reprezentatywną próbę 4 747 uczniów z 254 od­działów z 150 wylosowanych szkół podstawowych.

Wyniki badania przedstawiali: koordynator badania prof. Konarzewski, ekspert IBE od nauczania matematyki Marcin Karpiński i ekspert IBE od przedmiotów przyrodniczych Dominik Marszał. Marcin Karpiński podkreślił, że jeśli podrównać Polskę z Finlandią, to mamy więcej uczniów bardzo dobrych, choć nieco więcej słabych. Zauważył też, że gdyby nie porównywać krajów z aglomeracjami (Singapur, Hongkong) lub częściami krajów (Irlandia Północna, Belgia flamandzka), pozycja Polski byłaby jeszcze wyższa. Omówił zadania z matematyki, zwracając uwagę na to, że polscy uczniowie lepiej poradzili sobie z zdaniami problemowymi niż z zadaniami na wiadomości. Zauważył, że w matematyce nie ma różnic między chłopcami a dziewczętami.

Jednym krajem UE, w którym uczniowie klasy IV mieli lepsze wyniki z przyrody, jest Finlandia. Dominik Marszał z IBE zauważył, że program nauczania miał pewien wpływ na wyniki. Polscy uczniowie lepiej wypadli w zakresie wiadomości z biologii niż z geografii i fizyki. Podkreślił znaczenie nauczania przyrody w taki sposób, by kształcić rozumowanie naukowe.

Podsumowując wyniki badania, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć stwierdził, że wyniki badania są istotne z punktu widzenia pracy nad zmianami w podstawie programowej oraz planowaniu złagodzenia efektu progu przejścia z klasy III do IV.

Wyniki opisane szczegółowo znajdują się w materiale prasowym.