Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości
PIRLS (Progress in International Reading Literacy – Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu 2026) to międzynarodowy, cykliczny program pomiaru osiągnięć szkolnych uczniów. Badanie PIRLS organizowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Wyniki PIRLS są opracowywane w postaci zbiorczych zestawień na poziomie międzynarodowym i ogólnokrajowym i nie są wykorzystywane do oceny pracy poszczególnych szkół ani poziomu wiedzy poszczególnych uczniów i uczennic. Możliwe jest natomiast porównywanie różnych systemów edukacyjnych oraz badanie zależności pomiędzy umiejętnościami a innymi obszarami, np. doświadczeniami szkolnymi lub strategiami uczenia się.
W badaniu PIRLS przetwarzamy dane osobowe zarówno te o charakterze identyfikacyjnym, jak i osobowopoznawcze. Użycie danych identyfikacyjnych umożliwia skuteczną i bezbłędną dystrybucję materiałów testowych. Po realizacji badania imiona i nazwiska są usuwane, a zbiory anonimizowane.
Stosujemy przy tym rygorystyczne procedury mające na celu ochronę prywatności osób badanych. Wynikają one z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), które wyznaczają zasady przetwarzania danych osobowych. W oddzielnych dokumentach znajdują się klauzule informacyjne odpowiednio dla: uczestników badania, dyrektorów i nauczycieli szkół, w których będzie realizowane badanie oraz dla szkolnych koordynatorów badania wyznaczonych przez dyrektora szkoły do wsparcia procesu realizacji badania.
Ograniczenie celu przetwarzania danych oraz minimalizowanie zbierania danych: dane identyfikacyjne przetwarzane są tylko w celu prawidłowej realizacji badania.
Ograniczenie przechowywania danych: po etapie realizacji terenowej badania dane osobowe niezbędne na tym etapie realizacji będą usunięte, a zbiory – zanonimizowane.
Integralność i poufność: komputery, na których pracujemy, są zabezpieczone hasłami. Pliki zawierające dane osobowe przesyłane są za pomocą bezpiecznych łącz internetowych (protokoły https oraz sftp), materiały papierowe przechowywane są w zamkniętych pomieszczeniach, a wszyscy uczestniczący w realizacji projektu podpisują oświadczenie o zachowaniu w poufności danych oraz przechodzą szkolenie z zakresu ochrony danych.
Działanie zgodne z prawem, rzetelne i przejrzyste. Zespół odpowiedzialny za realizację badania w IBE PIB przestrzega rygorystycznych zasad etycznych, metodycznych i metodologicznych. Jesteśmy też gotowi odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości osób, które są zainteresowane badaniem PIRLS.
Badanie realizowane jest na zlecenie Ministerstwa Edukacji, a osobowe dane identyfikacyjne zbierane są w celu zapewnienia najwyższych standardów metodologii badań edukacyjnych. Podstawą przetwarzania danych na etapie losowania uczniów, przygotowania materiałów badawczych oraz na etapie realizacji badania jest interes publiczny.
Badanie PIRLS 2026 dofinansowano ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027
© 2025 Instytut Badań Edukacyjnych
– Państwowy Instytut Badawczy