znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu oraz Międzynarodowe Badanie Wyników
Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane ze środków budżetu państwa.

znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania  Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości

Aktualności

Rozpoczynamy badanie pilotażowe PIRLS 2026

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczął proces przygotowań do pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study). To już piąta edycja badania, której inicjatorem i głównym organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA).

Głównym celem badania jest pomiar wśród uczniów w czwartym roku edukacji umiejętności rozumienia czytanego tekstu, w jego dwóch formach: tekstu literackiego i tekstu użytkowego. Badanie dostarcza rzetelnych i porównywalnych danych o osiągnięciach uczniów z ponad 60 krajów i regionów na świecie oraz szeregu informacji dodatkowych, które pozwalają poznać opinię i doświadczenia uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie procesów nauczania czy organizacji pracy szkoły.

W naszym kraju badanie wśród uczniów po raz pierwszy będzie prowadzone na komputerach z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego oprogramowania. Ta forma badania pozwala wdrożyć innowacyjne metody sprawdzania umiejętności uczniów. Poszczególne teksty i zadania, przygotowywane przez ekspertów, zawierają elementy interaktywne i multimedialne, dzięki czemu bardziej angażują i motywują uczestników badania. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwala również na usprawnienie procesu realizacji, zwiększa bezpieczeństwo przesyłanych danych oraz umożliwia uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników.

Na przełomie marca i kwietnia 2025 wśród 30 wylosowanych szkół z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i świętokrzyskiego – zostanie przeprowadzone badanie pilotażowe. W każdej wylosowanej szkole do badania zostaną zaproszeni wszyscy uczniowie i uczennice jednego lub dwóch oddziałów klasy czwartej. Dodatkowo rodzice uczniów biorących udział w badaniu, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy zostaną poproszeni o wypełnienie dedykowanych im ankiet.

 

Wyniki i wnioski z pilotażu będą służyły wypracowaniu kolejnych kroków niezbędnych do odpowiedniego przygotowania  badania głównego, które odbędzie się wiosną 2026 roku w szkołach w całej Polsce. W grudniu 2027 roku zostaną opublikowane krajowe i międzynarodowe wyniki badania PIRLS.

Już wkrótce nasi przedstawiciele skontaktują się mailowo i telefonicznie z wylosowanymi szkołami. Zapraszamy uczniów i uczennice klasy czwartej wraz z rodzicami, dyrektorów oraz nauczycieli języka polskiego z wylosowanych oddziałów do uczestnictwa w badaniu. Państwa zaangażowanie w badanie są kluczowe dla realizacji i powodzenia całego przedsięwzięcia. 

Więcej informacji można znaleźć na stronie badania PIRLS, a także tutaj.

W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy: pirls@ibe.edu.pl lub telefoniczny: (22) 241 71 60.

Badanie PIRLS jest jednym z międzynarodowych badań realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. IBE PIB prowadzi także badania PISA, TIMSS, ICCS, ICILS, TALIS, PIAAC.

Badanie PIRLS 2026 realizowane jest  w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).