znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu oraz Międzynarodowe Badanie Wyników
Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane ze środków budżetu państwa.

znaki_strona_www

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
oraz Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania  Matematyki i Nauk Przyrodniczych zostały dofinansowane
ze środków budżetu państwa w wysokości

Aktualności

W marcu rozpoczynamy badanie PIRLS 2026

W marcu i kwietniu 2026 roku w 150 szkołach w całej Polsce uczniowie wezmą udział w Międzynarodowym Badaniu Postępów Biegłości w Czytaniu PIRLS2026. W Polsce będzie je realizować Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Przedstawiciele krajowego zespołu badawczego już w styczniu zaczną się kontaktować  ze szkołami wylosowanymi z badania.

 

Badanie PIRLS mierzy umiejętności czwartoklasistów z zakresu rozumienia czytanego tekstu. Prowadzone jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów, co pozwala na wnioskowanie
o umiejętnościach czytelniczych uczniów klas czwartych na poziomie całego kraju, a także na porównania wyników między krajami biorącymi udział w badaniu. 

Uczniowie na specjalnie przygotowanych komputerach będą czytać teksty i rozwiązywać zadania,
a następnie wypełnią ankietę dotyczącą
m.in. ich opinii i postaw, a także doświadczeń edukacyjnych.
W badaniu poza uczniami wezmą udział także dyrektorzy placówek wylosowanych do badania, nauczyciele języka polskiego oraz rodzice uczniów biorących udział w badaniu.

Badanie PIRLS 2026 realizowane jest  w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).